Under mer än tio år har jag försökt förstå hur vi kan använda kompetensutveckling för att skapa mer utveckling, förbättra resultat och göra arbetet mer givande. Jag har sett hur vissa personer ständigt utvecklas och lär sig nya saker, och hur andra länge står och stampar på samma plats. Även om de deltar i planerade fortbildningsinsatser.
För en del verkar nyfikenhet och lärande vara en naturlig del av vardagen, för andra upplevs det som onödigt eller obegripligt. Några utforskar ständigt nya områden, andra håller sig till vad de känner bäst.
Efter att ha läst ett antal böcker och arbetat praktiskt med lärande under flera år har jag insett att kompetensutveckling är ett komplext område utan någon given lösning. Jag har även kommit fram till vad jag tror kompetensutveckling är och inte är, och det skiljer sig en hel del från vad många chefer brukar förmedla.
Kompetensutveckling är inte:
- att gå en kurs,
- utvecklingsplaner,
- föreläsningar,
- konsultinsatser,
- eller småprat vid kaffemaskinen.
Det här är vanliga recept för kompetensutveckling som vi gärna använder i vardagen. Tyvärr har det inte någon större effekt om vi vill öka kompetensen i en organisation. Det är saker vi gör för att visa att vi arbetar med kompetensutveckling, inte för att åstadkomma ett annat och bättre resultat.
Istället för det vanliga sättet att förhålla sig till kompetensutvecklingen kan vi fokusera på helt andra saker som leder till märkbar skillnad.
Kompetensutveckling som bygger på:
- tydliga effekt- och resultatmål,
- förändringsgrad och hastighet,
- lärande och förståelse,
- kontinuitet,
- och tillitsfull utvecklingskultur.
En tydlig skillnad är att kompetensutveckling med det här synsättet är helt integrerad med verksamheten och avgörande för organisationens framgång. Kompetensutveckling är en huvudprocess, inte ett påhäng om det finns tid och resurser över.
Hur vi kan arbeta med kompetensutveckling som gör skillnad är vad GrowSkills handlar om. Följ gärna med på en utforskande resa i lärande och utveckling.